Regionfestival UKM 2023

Regionalfestival UKM 2023

UKM - Ung Kultur Møtes, er et godt innarbeidet begrep i Midtre Gauldal. Helga 28.-30. april er vår kommune vertsskap for den regionale festivalen!

Det betyr at drøyt 400 ungdommer med følge tar turen til Støren, for å bo, spise, underholdes og, ikke minst, underholde, tre dager i strekk på Gauldal skole- og kultursenter (GSK).

Ungdommer fra Frosta, Frøya, Hitra, Heim, Holtålen, Malvik, Melhus, Namsos, Oppdal, Orkland, Rennebu, Røros, Selbu og Tydal, Skaun, Trondheim og Åfjord skal altså forenes under kulturens vide paraply, og for oss som vertsskap krever det litt. Men vi trår til med glede!

Vi tilbyr dem workshops med kreative fag og håndtverkeryrker som finnes i Midtre Gauldal: gullsmed, børsemaker, sirkus og dans og musikk, så klart. Samarbeidet med kulturhuset vårt betyr at vi også kan tilby ungdommene svømming og kino, i tillegg til kultursalen som det kulturelle dreiepunktet denne helga.

Ungdomsklubben er arrangør

Ungdomsklubben spiller en viktig rolle som arrangør, og tar på seg en del sentrale oppgaver. Alt fra mottak, matservering, aktiviteter, som blant annet åpen ungdomsklubb, og mye, mye mer, skjer i samarbeid med ungdommer fra de andre kommunene og lokale frivillige og foreldre. Dette i ånden til en av ungdomsklubbens målsettinger, nemlig ungdomsstyrt arrangering.

Publikum ønskes!

Publikum er selvsagt velkommen til forestillingene! Det er tross alt UKM, med forrykende musikk- og danseopptredener - da må det være litt trøkk fra salen også! Og vi skal velge regionens representanter til landsfestivalen senere i sommer, så kom og støtt våre lokale artister!

Billetter får du kjøpt her på kulturhusets nettsider.

Det er hele fire forestillinger, så det er litt å velge i! Programmet med de forskjellige utøverne ser du her på denne sida.

Velkommen skal alle være!

25. april 2023
Skrevet av