Velkommen til Grendahuset

1. mars arrangerer vi Grendahuset for første gang. Grendahuset er da vi samler alle grendene i kommunen til inspirerende prat, diskusjoner og kultur på Støren Kulturhus.

Her skal lag, foreninger og organisasjoner få presentere seg selv og sitt arbeid i nærmiljøet. Dette kan føre til nye samarbeidspartnere, nye ideer, stolthet rundt eget arbeid, kommunen vår og alles prosjekter.

Grendahuset vil bli den selvsagte møteplassen for alle grendene i kommunen vår, uansett interesse. Og med din hjelp vil det bli lærerikt og givende for oss alle sammen.

Første kveld vil være gratis, etter hvert vil vi samles rundt middagsbordet til en billig penge.

Første kveld presenterer kulturhuset tanken bak grendahuset og hvorfor vi i tiden framover kommer til å jobbe mye med akkurat dette prosjektet. I tillegg vil biblioteket fortelle om sitt arbeid rundt folkeverksted og frivilligsentralen forteller om sin jobb.

Ved neste "Grendahuset" går ballen videre til en knippe frivillige organisasjoner.

Les mer om første gjennomføring av "Grendahuset" her

Vi ønsker å avslutte "Grendahuset" med et kulturelt innslag, foredrag eller lignende.

Onsdag 1. mars har vi ingen ringere enn Thomas Seltzer som foredragsholder

Det er valgår, og hva er da viktigere enn å få høre litt om demokrati?

Thomas Seltzer - Amerikansk armageddon

Da rasende Trump-tilhengere en januardag i 2021 stormet Den amerikanske kongressen for å hindre overføringen av presidentvervet til Joe Biden satt en hel verden med hakeslepp og trodde ikke sine egne øyne. Og på tv-nyhetene den kvelden sto anerkjente statsvitere og USA-eksperter og erklærte hvor sjokkert og overrasket de var - akkurat som de var da Trump vant valget i 2016.

Med NRK-dokumentaren I Hillary og Donalds bakgård som ble sendt kvelden før valget i 2016 var Thomas Seltzer en av ytterst få i verdens såkalte mainstream media til å forutse Trumps seier den gang, og han var heller ikke overrasket da han så scenene utspille seg i Washington DC den dramatiske januar-dagen i fjor.

I dette foredraget forteller han hvorfor han så dette komme, og hvor han ser sitt fedreland USA og det amerikanske prosjektet gå videre herfra. Det er ingen lystig fortelling, men desto viktigere pensum for enhver nordmann som gjerne vil forstå dette merkelige landet i vest vi alle trodde vi kjente så godt.

27. januar 2023
Skrevet av